EM dressur i Tyskland er i gang - vi følger Mathilde og Rio

Postet av Skedsmo Rideklubb den 6. Sep 2023

EM Dressur i Riesenbeck i Tyskland er i gang. Vi er så heldige å få følge Mathilde og Rio på veien til og under mesterskapet hvor Norge stiller med 3 ekvipasjer.

FREESE, Isabel/ Total Hope OLD/ Ellingsrud Rytterklubb
KLAESSON, Mathilde Merethe/ Sandbæks Rio-El/ Skedsmo Rideklubb
HESTENGEN, Trude/ Christianslund Fürstino/ Spydeberg Rideklubb

Trude rir allerede onsdag, mens Mathilde og Isabel har start torsdag. EM kan følges live her: Longines Timing

REISEBREV FRA MATHILDE OG RIO

Mandag:

Rio fikk noen timer i paddock på morgenen, imens jeg pakket ferdig og gjorde litt av det vanlige morgenarbeidet på Schockemöhle. For å få den beste oppkjøringen til EM har vi vært her og trent for Isabel Freese i tre uker. Det er bare en liten svipptur fra Schockemöhle til Riesenbeck, så etter en drøy time, ankom vi stevneplassen kl 11.15.

Mine foreldre og min groom, Cecilia, reiste fra Norge på søndag, og kom fram til Riesenbeck 10 minutter før meg. Stallene er utrolig fine, og Rio er veldig glad for vindu i boksen sin. Vi har det veldig varmt her, men i stallene er det kjølig og god luft, så hestene har det supert.

Når vi hadde kommet oss tilrette i stallen tok jeg med Rio på en liten leietur for å bli kjent med stedet. Vi fikk også leid noen runder rundt railen på den meget imponerende arenaen. På ettermiddagen hadde vi en god treningsøkt med Isabel.

Tirsdag:
Dagen begynte med å fikse og ordne hestene til horse inspection. Det var litt vanskelig å vite når vi skulle vise hestene, da det bare var lagt ut en rekkefølge på lagene og ikke tider, så vi var tidlig ute og måtte leie en stund før det var vår tur. Alle hestene på det norske laget gikk som vanlig fint gjennom horse inspection.
Resten av dagen var det familiarization på arenaen for alle lagene. Da får hvert lag 25 minutter inne på arenaen. Dette er den eneste gangen hestene får komme innenfor railen på konkurransearenaen før start. Norge hadde tid kl. 15.50, så vi hadde god tid til å se litt på de andre lagene først.
Rio var super på familiarization, så han fikk kun en lett trening i dag. På kvelden var det hyggelig åpningsfest for rytterne. På onsdag skal Trude starte kl 14.54, og på torsdag skal jeg ri kl 10.15 og Isabel 14.45. Jeg er veldig heldig med litt tidlig starttid, for her har vi det veldig varmt.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.Litt om Mathilde Merethe Klaesson

Jeg og min dansepartner gjennom de siste åtte årene, Rio EL, har tatt stegene oppover på de internasjonale konkurransebanene som junior, young rider, U25 og nå senior, og vi har tatt flere Norgesmesterskapsgull. Karrierens høydepunkt til nå er fjorårets verdensmesterskap, men årets 2. plass i «German Dressage Derby», henger også høyt. I år har vi blitt plassert i alle våre internasjonale starter, hvorav to av disse var seiere.

Nå er vi klare for å representere Norge i vårt fjerde EM, som går i Tyskland 6. - 10. september.

Skedsmo Rideklubb støtter opp om deltakelse i mesterskap på internasjonalt nivå gjennom økonomisk støtte til ryttere som er medlem av klubben og som er er tatt ut til å ri slike mesterskap.