Andrea oppsummerer Nordisk Baltisk mesterskap i feltritt...

Postet av Skedsmo Rideklubb den 29. Sep 2021

Reisebrev fra Nordisk Baltisk Mesterskap 2021

Tiden fra uttak til mesterskap har vært hektisk og lærerik, og det var en spent familie som satte kursen til Falkenberg, og Hermanstorp rideklubb torsdag 23.09. Turen nedover gikk fint, og når vi ankom stevneplassen var det vetsjekk, med mønstring og temperaturmåling. Spennende nok etter 8,5 timer på hengeren. Vel igjennom veterinærsjekk, hadde vi bare akkurat tid til å hive på sal og komme seg ut på første trening for landslagstrener Piia, noe Andrea hadde sett veldig frem til.

Akkurat i det jentene satte seg i salen, åpenbarte det seg et uvær som vi vil huske for resten av vårt liv. Det kom nedbør i litervis, og en vind med nærmest orkan styrke, og hestene nektet rett og slett å bevege seg, da de var redde for å miste fotfestet. Det blåste så kraftig at teltstallene rett og slett blåste bort. Det var svært dramatisk, og kunne gått riktig ille. Heldigvis kom ingen hester eller mennesker til skade, og i løpet av 2 timer hadde 150 hester blitt omplassert på staller rett i nærområdet.

Vi var så heldig å få plass sammen med blant annet Kamilla og Millie på Tuvagård bed & breakfast, en nydelig liten gård med alpakkaer, ca 25 islandshester, nydelige små ponnier, hunder og katter. Der fikk vi overnatte med campingvognen slik at vi kunne være nær Springy. Kun 4 bokser i stallen, og veldig rolig og fint for restitusjon mellom delprøvene. Et bilde som inneholder gress, utendørs, pattedyr, forskjellig

Automatisk generert beskrivelseSpringy likte også å se og hilse på alle de rare dyra på sine skritte og gresseturer, og alpakkaene lagde mye underholdning, da de sjelden holdt seg innenfor gjerdet. Et bilde som inneholder bakke, hest, ridning

Automatisk generert beskrivelseSelv med denne dramatiske oppladningen leverte Andrea og Springy personlig rekord i CCI2*-programmet, med 71,364 % av den tyske dommeren. Totalt ble det 69,2% og 30,8 i straff etter dressur-prøven. På kvelden var det flott åpningsseremoni i nok et voldsomt regnvær, men likevel en stor opplevelse å være med på for første gang.

Lørdag var det duket for sprang. Fantastisk å se fint vær, yrende liv på stadion, musikk og masse publikum. Nesten litt overveldende etter 2 år med folketomme arenaer.  Vanskelig bane, men mange små svinger, mye fyll, med Andrea og Springy leverte en flott runde godt innenfor tiden, men med et filleriv på første hinder.

Og så terrengdag. Strålende vær, og strålende forhold. Det ble en triller helt til siste ekvipasje. Alle jentene på laget leverte dobbel 0 i terrenget, og YR/Junior- laget tok en solid sølvmedalje 14,5 poeng foran Danmark, og fattige 2,9 poeng bak gullvinner Sverige.

Andrea og Springy endte på 34,8, godt innenfor målsettingen på 40, noe som holdt til plassering i klassen. 9.plass av 55 startene. I det individuelle mesterskapet ble det en flott 7.plass av 37 startende.

Et bilde som inneholder tre, utendørs, himmel, bakke

Automatisk generert beskrivelse

Turen hjem gikk fint, og som alltid blir det sent på slike dager. Vi kunne konstatere at klokken var 03.00, da vi endelig kunne legge hodet på puta etter tidenes helg.

Det er en stolt, ydmyk og svært utladet familie som har fått nok et minne for livet.

Hilsen Løseth-Moheim`s