Hva er dressur?

Hensikten og de generelle prinsippene for dressur er å utvikle hesten til en tilfreds atlet gjennom harmonisk skolering. Smidighet, styrke og balanse er viktige elementer. Resultatet skal være en rolig, smidig, løsgjort og bevegelig hest, som også er tillitsfull, oppmerksom og villig. Hesten skal utføre øvelsene i perfekt harmoni med sin rytter, som uten synlig anstrengelse skal bruke små og umerkelige hjelpere. Hesten skal gi inntrykk av at den utfører øvelsene av seg selv. Tillitsfull og oppmerksom skal den undergi seg rytterens kontroll, og forbli absolutt rett på rette spor og bøyd i forhold til linjen på bøyde spor.

Slik ridning vil vise seg i rene, frie og spenstige gangarter og taktfasthet, letthet og frihet i utførelsen av øvelsene. En livlig bydning gir letthet i forparten og engasjement av bakparten. Hesten skal akseptere bittet, med ettergift gjennom hele kroppen og uten spenning eller motstand.

Konkurransen

Klassene i dressur går fra Lett C og opp til den vanskeligste klassen som er Grand Prix. I de laveste klassene er programmene som man rir utformet slik at det er de grunnleggende ferdighetene som skal vises. Det er de tre gangartene skritt, trav og galopp og overgangen mellom disse som skal beherskes. Når klassene blir vanskeligere, legger dressurprogrammene inn mere krevende øvelser som vendinger på frem- og bakpart, sidebevegelser, kontragalopp, changementer, piruetter, piaff og passage. Hvordan øvelsene kombineres øker også vanskelighetsgraden oppover i klassene.

Et dressurprogram består av mange øvelser og sekvenser som blir bedømt individuelt. I tillegg bedømmes hestens gangarter, fremadbydning og lydighet, samt  rytterens sits og ferdigheter.

Dommerne i en dressurkonkurranse gir poeng på en skala fra 0 til 10, der 0 poeng ikke er fullført, 10 er utmerket og 5 er godkjent. Den ekvipasjen som har oppnådd høyest poengsum vinner klassen.

Arenaen vår på Sørum Fritidsgård

Skedsmo Rideklubb sin hovedarena er på Sørum Fritidsgård i Lillestrøm. Her har vi en stor utendørs ridebane hvor det arrangeres stevner og treninger i regi av klubben. I tillegg har vi en utendørs oppvarmingsbane, samt tilgang på ridehus.

Klubbtreninger med Mathilde Merethe Klaesson

Hver mandag arrangeres det i regi av Skedsmo Rideklubb, treninger for Mathilde Merethe Klaesson på Sørum Fritidsgård. Mathilde underviser på alle nivå. Passer også for deg som satser på andre grener enn dressur - eller bare vil lære grunnleggende ridning/bakkearbeid bedre.

Litt om Mathilde Merethe Klaesson:

Mathilde er en en dyktig rytter og trener til tross for sin unge alder. Hun har arbeidet hos Kyra Kyrklund ett år og hun har vært hos Pether Markne. Hun vil tilpasse undervisningen til den enkeltes nivå og alle er velkomne - også de som ikke bare er dressurryttere.

Priser: 30 min. enetime kr 400,- og 40 min. med to ryttere kr 600,- (300 per pers).

Ledige plasser - fast eller drop in - ta kontakt med monica@sked.no

No photo description available.