EM dressur for ponni er over - Adele, Dumle og familien oppsummerer

Postet av Skedsmo Rideklubb den 23. Aug 2021

Torsdag var det tid for Adele/Dumles start i lagprogrammet. Det var et jevnt og fint program, og fra vår tilskuerplass var det kun en åpenbar feil å se, der Dumle stoppet opp i en av galoppbyttene via skritt. Ektra dyr feil, siden øvelsen teller dobbelt. Senere viste det seg at dommerne også hadde trukket for en rytmefeil i den ene bakdelsvendingen, og totalen ble 65,971%. Det holdt til et tellende resultat for laget, som endte på en fin 8.plass.

Litt syjobb kvelden før start: Ettersom flagget og NRYF-emblemet deles ut til de som representerer Norge på internasjonale stevner, er dette viktig symbolikk for rytterne.

Fra torsdagens lagprogram.

Hele uka var det stekende sol, og veldig varmt i teltstallene. Vi fikk ikke lov til å bruke vifter som vi hadde tatt med, så da ble det å ty til diverse andre metoder for å gi litt lindring i varmen:

image.png

Lørdag var tid for start i det individuelle programmet, og det begynte veldig bra. Ekvipasjen lå på drøyt 70% gjennom de første øvelsene, men så skjedde det som ikke var synlig for seerne på live-sendingen: Ponnien som var ferdig med sitt program, ble skremt og skapte liv og røre da den var på vei ut fra arenaen. Dumle ble skremt av dette, og ekvipasjen fikk ødelagt 3 øvelser, og nok en gang ble dette ekstra dyrt fordi 2 av disse (traversene) teller dobbelt. Prosenten raste umiddelbart ned til 59, men Adele fortsatte, og hentet gradvis inn flere prosenter gjennom et jevnt galoppprogram. Totalten ble til slutt 63,433%, og med dette var mesterskapet over for både Adele og de andre dressurjentene.

Men har man først kommet seg avsted til EM, haster det ikke med å komme seg hjem! Vi ble værende for å se mer god ridning, og ekstra gledelig var det at det norske spranglaget fikk bronse:-)

Søndag tok vi fatt på turen hjemover, men vest for Hamburg ble det bråstopp. En alvorlig kjedekollisjon noen hundre meter foran oss førte til ca. 4 timer  venting, og dette ble den eneste utsikten før mørket kom.

Med så lang stopp, ble det viktig å sørge for at Dumle fikk så god pause ut av det som mulig. Han fikk strekke på halsen og spise høy fra gulvet i bilen, og forsynte seg godt av kraftfor oppbløtt i masse vann. Da vi omsider kom frem til oppstallingen rett sør for danskegrensa, var det blitt natt, og Dumle hadde stått på bilen i 13 timer.

På grunn av denne hendelsen, valgte vi å tilrettelegge neste transportetappe for ham litt annerledes enn planlagt. Han ble først longert på morgenen, og fikk en mye kortere transport til Danmark. Her fikk han i tillegg en overnatting, og mens vi fortsatte hjemturen via Sverige, overtok trener Merethe ansvaret for ham og tok ham med hjem som "selskapsponni" for unghesten deres.

Vi ser tilbake på EM som en utrolig fin erfaring, der vi også har hatt glede av mye hyggelig sosial omgang med de andre på laget. Hektiske og slitsomme dager; absolutt - men nå vasker vi straks de hvite stevnesjabrakene og gjør oss klare for ny langtur om 1 uke: NM på Vestlandet!